REJSEBETINGELSER

LÆS DEM FØR DU KØBER DIN REJSE

REJSEBETINGELSER

Her finder du svar på spørgsmål af lovmæssig art, når du køber en pakkerejse. Som kunde har du pligt til at læse det hele igennem. Hvis du har spørgsmål, er du selvfølgelig meget velkommen til at kontakte os.

1. Lov om pakkerejser

Alle vores rejser er underlagt “Lov om pakkerejser”, der yder stor beskyttelse af dig som kunde.

2. Tilbud og frister

Ved skræddersyede rejser giver vi tilbud på rejse- og flyplan, som er udarbejdet med udgangspunkt i kundens ønsker. På grund af udsving i priserne på flybilletter, vil et tilbud kun være gældende i fire dage. Såfremt et tilbud ikke er accepteret inden for denne tidsfrist, vil priserne i et eventuelt efterfølgende tilbud være justeret i forhold til de aktuelle priser.

3. Accept af tilbud og tilmelding

Vi har registreret accept af rejse- og flyplan, når vi har modtaget tilmelding og pasbilleder på de rejsedeltagere der deltager i den rejse vi har givet tilbud på.

 

Du tilmelder dig ved at udfylde en tilmeldingsformular, via et link på vores hjemmeside. Sammen med tilmeldingen skal du pr. mail sende en kopi af den side af dit pas, hvor billedet er. Du kan scanne det eller tage et billede af det, og maile det til os.

 

Vær opmærksom på, at passet skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter afrejsen.

 

Når vi har modtaget tilmeldinger på alle rejsedeltagere, sender vi faktura på depositum og slutbeløb.

4. Aftalegrundlag

Faktura på slutbeløbet, som også er rejsebeviset, og rejseplan er vores og kundens aftalegrundlag. På rejsebeviset er anført rejsedeltagere samt de ydelser, der indgår i det accepterede tilbud. Rejseplanen der refereres til på rejsebeviset beskriver rejsen dag for dag, med de ydelser der indgår i rejsens pris, f.eks. transport, måltider, overnatninger, entrébilletter m.m.

 

Bestemmelser for betaling af depositum og slutbeløb fremgår af faktura og rejsebevis.

5. Betaling

Betaling sker normalt via bankoverførsel. Nye EU-regler betyder, at fra 1. januar 2018 må gebyrer for kreditkort ikke tillægges kunderne. Derfor modtager vi ikke kreditkort.

 

Vi er opmærksomme på, at kreditkort i visse tilfælde er blevet anvendt som betalingskort, fordi der har været tilknyttet forsikringer på kreditkortet. Vi oplever dog, at forsikringer, der tidligere har været tilknyttet brugen af et kreditkort, ikke nødvendigvis længere er afhængig af, at der betales med kreditkortet.

 

Kunden modtager faktura på depositum og faktura på slutbeløb/rejsebevis samtidig.

6. Depositum

Normalt er depositum på 30 % af rejsens pris, men særlige forhold kan gøre sig gældende. Fristen for indbetaling af depositum er 72 timer fra modtagelse af fakturaen. Overskrides fristen bortfalder tilbuddet.

 

Aftalen mellem Rasmussen Travel og kunden er bindende for begge parter, når depositum er betalt.

 

Med indbetaling af depositum accepterer kunden vilkårene i rejsebestemmelserne, samt at faktura/rejsebevis og den rejseplan der refereres til er i overensstemmelse med det bestilte.

 

Er der mindre end 75 dage til afrejsen, betales det samlede beløb for rejsen.

 

På en grupperejse har du sikret din plads, når vi har registreret din betaling af depositum.

7. Betaling af slutbeløb

Slutbeløbet skal være indbetalt senest 75 dage før afrejse. Betalingsfristen er påført faktura/rejsebevis. Overskrides fristen, bortfalder bureauets leveringspligt.

8. Afbestilling af rejsen

Ved afbestilling mere end 75 dage før afrejsen er depositum tabt. Ved afbestilling mellem 75 dage før og til afrejsedagen er hele beløbet tabt.

 

Hvis der inden for de sidste 14 dage før afrejse udbryder krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige smitsomme sygdomme eller andre lignende begivenheder, kan rejsen afbestilles vederlagsfrit. Det kræver dog, af de danske myndigheder – typisk Udenrigsministeriet, direkte fraråder rejser til det pågældende sted. Dette gælder dog ikke, såfremt kunden ved indgåelse af aftalen var bekendt med den pågældende begivenhed, eller begivenheden var almindeligt kendt.

9. Afbestillingsforsikring

Når du bestiller en rejse, skal du være sikker på at du har en afbestillingsforsikring, der passer til den måde du/I rejser på.

 

Er I bl. a. flere der rejser sammen, men fra forskellige husstande, skal der tages hensyn til det ved tegning af forsikringen. Bemærk at forsikringen skal tegnes INDEN der betales depositum for rejsen.

 

Du er selv ansvarlig for at tegne den rigtige afbestillingsforsikring, men vi rådgiver gerne.

10. Rejseforsikring

Ved rejser til Latinamerika er det ekstremt vigtigt, at du har en fuldt dækkende rejseforsikring. Sørg også for at bagage er omfattet. Undersøg ved dit forsikringsselskab hvordan du er dækket, særligt i forhold til rejsemål, rejsens varighed, ophold i større højder og de aktiviteter der indgår i rejsen.

 

Du er selv ansvarlig for at tegne de rigtige rejseforsikringer, men vi rådgiver gerne.

11. Sygdom og tilskadekomst

Det er en forudsætning for deltagelse i rejsen, at kunden optræder ansvarsfuldt og retter sig efter bureauets og rejselederens anvisninger. Ved sygdom og tilskadekomst er Rasmussen Travel behjælpelig med at få kontakt til læge.

12. Flyrejsen

Vi benytter os af ordinære rutefly på turistklasse.

 

Ønsker om at benytte en bestemt flyalliance pga. bonuspoint, mulighed for sædevalg eller lignende i forbindelse med skræddersyede rejser, skal fremgå af tilmeldingsformularen.

 

På en grupperejse med rejseleder, hvor flybilletter indgår i rejsens pris, tager vi ved bookning af fly hensyn til en kombination af afrejse- og ventetider, flyskift og billetpriser. Den flyplan vi lægger ud på rejsesiden er således den der indgår i rejsens pris.

13. Pas og visum

Pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter afrejsedatoen. Det er oplysningerne i passet, der bruges ved køb af flybillet. Beregn rigtig god tid ved eventuel pasfornyelse.

 

Du skal selv sørge for at få visum, hvis det er påkrævet til et givent land. Sørg for at ansøge om visum i god tid. Rasmussen Travel påtager sig intet ansvar, hvis en kunde afvises ved en grænse på grund af manglende visum.

14. Overdragelse

Under visse omstændigheder kan en købt rejse overdrages til andre indtil 30 dage før afrejse. Det er en forudsætning for overdragelsen, at dokumenter og reservationer fra underleverandører giver ret til disse ændringer. Kunden hæfter solidarisk vedr. betaling af eventuelle restbeløb for rejsen og omkostninger i forbindelse med overdragelsen.

 

Som udgangspunkt kan flybilletter ikke overdrages.

15. Prisændringer

Ifølge lov om pakkerejser §13 kan vi som rejsearrangør forhøje den aftalte pris som følge af stigende transportomkostninger (herunder brændstof), ændrede skatter, afgifter og gebyrer samt ændringer i valutakurser på mere end 4%. Den aftalte pris på en pakkerejse kan ikke forhøjes de sidste 20 dage før afrejse.

 

Hvis rejsens pris stiger med mere end 10 %, er kunden berettiget til at hæve købet.

16. Ændringer eller aflysning før rejsens begyndelse

Rasmussen Travel vil hurtigst muligt give besked, hvis rejsen aflyses, eller hvis det i øvrigt inden afrejse viser sig, at det vil være nødvendigt at foretage ændringer.

 

En grupperejse med rejseleder kan aflyses på grund af for få deltagere. Ved hver af disse rejser er anført minimums deltagerantal samt dato for sidste frist for aflysning af rejsen. Hvis Rasmussen Travel aflyser rejsen, har kunden ikke krav på mere end refundering af rejsens pris.

 

Som beskrevet i pkt. 5. er indgåede aftaler bindende, men det er muligt at tilkøbe ydelser til en allerede bestilt og betalt rejse. Det er derimod ikke muligt at ændre på de enkelte ydelser i den allerede købte rejse.

17. Udeblivelser

Udebliver kunden fra hele rejsen eller enkeltdele af rejsen, uanset årsag, godtgøres der intet herfor. Det betyder at delvist brugte billetter og andre ydelser ikke refunderes.

 

Dette gælder ligeledes såfremt udeblivelsen beror på manglende eller ugyldige pas / viseringer, vaccinationer eller andre nødvendige rejsedokumenter. Rasmussen Travel påtager sig intet ansvar for kunder, der afvises ved en landegrænse eller ved seværdigheder, hvor der kræves pasdokumentation f.eks. ved Inkastien og Machu Picchu.

18. Kundens ansvar

A

Kunden er forpligtet til selv at sørge for nødvendige viseringer, pas, vaccinationsattester samt øvrige rejsedokumenter som beskrevet under punktet ”udeblivelser”. Oplysninger om nødven-dige dokumenter for indrejse til rejsemål samt kontakt til ambassader kan findes på Udenrigsministeriets hjemmeside. Kunden er forpligtet til selv at sørge for nødvendige viseringer, pas, vaccinationsattester samt øvrige rejsedokumenter som beskrevet under punktet ”udeblivelser”. Oplysninger om nødvendige dokumenter for indrejse til rejsemål samt kontakt til ambassader kan findes på Udenrigsministeriets hjemmeside.

 

B

Kunden skal være opmærksom på, at formalia såsom pas, visum m.m. kan ændres mellem bestillingstidspunktet og afrejsetidspunktet. Der stilles ofte også visumkrav i forbindelse med transit. Dette gælder bl.a. i USA og Canada.Passet skal generelt være gyldigt i mindst 6 måneder efter afrejsen, og der skal være blanke sider nok til stempler/viseringer. Beregn rigtig god til eventuel pasfornyelse.

 

C

Det skal desuden bemærkes, at kunden forventes at være bekendt med almindelige offentligt tilgængelige informationer om den aktuelle politiske, sundhedsmæssige samt natur- og klimamæssige situation på destinationen. Disse oplysninger kan findes på Udenrigsministeriets hjemmeside .

 

D

Kunden forpligter sig til at holde sig underrettet om evt. ændrede møde-, videre- og/eller hjemrejsetidspunkter i forbindelse med flyrejser. Kunden forpligter sig ligeledes til at møde rettidigt på de i rejseplanen eller ved anden tydelig angivelse oplyste mødesteder og tidspunkter for ture m.m.

19. Reklamation efter afrejse

Hvis du mod forventningen oplever mangler på din rejse, har du pligt til hurtigst muligt at informere os om de konstaterede mangler. Det skal du gøre, så vi har mulighed for at rette op på manglerne. Du skal reklamere til vores repræsentanter på stedet eller de underleverandører, der leverer den ydelse, som er mangelfuld. Hvis vores repræsentanter eller underleverandører ikke løser problemet, skal du straks kontakte os på e-mail he@rasmussentravel.dk eller på telefon +45 21 72 44 56 inden for vores åbningstid. Såfremt du ikke overholder disse retningslinjer, kan du miste retten til at klage over manglerne efterfølgende i henhold til pakkerejselovens § 26.

Om Rasmussen Travel

Rasmussen Travel arrangerer oplevelsesrejser i først og fremmest Sydamerika, hvor du som deltager kommer ud i naturen og tæt på lokalbefolkningen.

Medlem af Rejsegarantifonden

Medlem af Rejsegarantifonden nr. 2517

SE nr. 16 24 75 02

Kontaktadresse

Førslev Gl. Mølle
Førslev Møllevej 5
4690 Haslev
Tlf. 21 72 44 56
Mail: he@rasmussentravel.dk

© Copyright indhold 2016 af Hans Erik Rasmussen - Rasmussentravel.dk